петак, 4. новембар 2016.

Плускавмперфекат (давнопрошло вријеме) (Припрема за час, седми разред)



Плускавмперфекат
(давнопрошло вријеме)


Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са наставном јединицом плусквамперфектом, понављање претходно наученог градива и примјењивање истог на нову наставну јединицу
Васпитни

Мотивисање ученика да лакше савладају градиво, да сами савладају ново градиво
Функционални

Упознавање ученика са наставном јединицом из области граматике

 
Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након поздравних ријечи, уписивања часа, наставник упознаје ученике са новом наставно јединицом коју ће радити на данашњем часу. Наводи да је у питању нови глаголски облик.
Наставник пита ученике: Шта су то глаголи. Након очекиваног одговора, наставник пита ученике: Које су глаголске облике до сада учили, и да ли се сјећају како се глаголски облици дијеле ?? Наставник напомиње ученицима да ће се онима који се буду јављали и тачно одговарали на питања писати плусеви и да тако могу стећи ислов да добију бољу оцјену. Циљ је да се ученици мотивишу и охрабре да покажу своје знање. Након што ученици одговоре на постављено питање, наставник говори: Тема данашњег часа је лични, сложен глаголски облик, који означава давнопрошлу радњу а то је ПЛУСКАВМПЕРФЕКАТ. Наслов наставне једнинице наставник пише на табли. Ученицима се напомиње да ће данас научити како се ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ гради, од које основе и којих наставака и које су основне карактеристике за ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ.


Главни дио часа (30 минута)
Наставник пита ученике: Да ли знају од чега се граде сложени глаголски облици ?? Након очекиваног одговора, наставник ученицима пише два примјера, на којима ће ученицима објаснити како се гради ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ.
Први примјер: БИО САМ ПЈЕВАО.
Наставник пита ученике шта уочавају у овом примјеру и да ли могу сами закључити како се гради ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ ??
Уколико ученици сами не дођу до закључка, наставник им објашњава да из овог примјера видимо да се ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ гради од облика перфекта помоћног глагола БИТИ (био сам) и радног глаголског придјева глагола који се мијења.
Други примјер: БИЈАХ ПЈЕВАО.
Наставник пита ученике шта можемо закључии уколико имамо овакав примјер. Ако ученици сами не дођу до одговора, наставник им објашњава: Да се, у овом случају, ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ гради од облика имперфекта помоћног глагола БИТИ и радног глаголског придјева глагола који се мијења.
Наставник напомиње ученицима да је ИМПЕРФЕКАТ архаичан облик, притом им објашњава значење појма архаично, па се због тога и овај облик ПЛУСКВАМПЕРФЕКТА ријетко користи у говору.
Наставник изводи једног ученика пред таблу и даје задатак да прмијер БИО САМ ПЈЕВАО измијења по лицима, у једнини и множини. Након тога, пита ученике шта закључују и урађеног задатка.
Очекивани одговор је: да се ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ мијења по лицу и роду, има једнину и множину. Напомиње се ученицима да то запишу у својим свескама.
Ученицима се скреће пажња да не мијешају ПЕРФЕКАТ и ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ. Да би боље разумјели, наставник даје два примјера:
1.      НЕ, НИЈЕ ОТПУТОВАЛА. МАЛИ ЈОЈ СЕ РАЗБОЛИО. (ПЕРФЕКАТ)
2.      НЕ, НИЈЕ ОТПУТОВАЛА. МАЛИ ЈОЈ СЕ БИО РАЗБОЛИО. (ПЛУСКВАМПЕРФЕКАТ)
Наставник пита ученике који глаголски облик уочавају у првом примјеру а који у другом. Након очекиваног одговора, наставник објашњава ученицима да би замјена ових глаголских облика довела до измјене смисла реченичне информације. ПЛУСКВАМПЕРФЕКТОМ се исказује догађај који је у садашњости путпуно дезактуелизован, притом објашњава значење појма.
Наставник ученицима дијели наставне листиће са задацима. Вјежба је предвиђена за рад у пару. Ученици добијају два глагола која морају написати у ПЛУСКВАМПЕРФЕКТУ (оба начина градње):
ГОВОРИТИ:
1.      лице једнине______, ______
2.      лице једнине______, ______
3.      лице једнине______, ______
1.      лице множине______, ______
2.      лице множине______, ______
3.      лице множине______, ______

САЊАТИ:
1.      лице једнине______, ______
2.      лице једнине______, ______
3.      лице једнине______, ______
1.      лице множине______, ______
2.      лице множине______, ______
3.      лице множине______, ______

Завршни дио часа (10 минута)
Након урађеног задатка, провјерава се шта су ученици урадили. Чита се неколико примјера и коментарише се у разреду да ли је добро урађено или не.
Након тога, наставник пита ученике да ли могу сами дефинисати значење ПЛУСКВАМПЕРФЕКТА ?? Најбољу дефиницију пишу сви ученици а уколико је нешто изостављено, наставник допуњава.
Домаћи задатак наставник дијели ученицима на наставним листићима.
На листићима се налазе реченице у којима ученици глаголе, који се налазе у загради, морају употријебити у ПЛУСКВАМПЕРФЕКТУ:
Испред продавнице се (СКУПИТИ) много свијета.
Нерадни је дан, па су људи (ДОЋИ) да се мало виде.
Тек кад се (ПОЈАВИТИ) Маркан, сви оживјеше. (РАЗВЕЗАТИ) приче од Кулина бана, а ту је и пиво које (ДАВАТИ) посебан штимунг.


 



Нема коментара:

Постави коментар