петак, 2. децембар 2016.

„Увела ружа“ Борисав Станковић (Припрема за час, Девети разред)



„Увела ружа“


Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста, упознавање са животом и радом Борисава Станковића
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Борисаву Станковићу, да читају његова дјела
Функционални

Мотивисање ученика за читање, да уочавају елементе и карактеристике које су присутне у дјелу, да уоче елементе писања овог писца

  
















Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног поздрава, наставник говори ученицима: да на данашњем часу раде нову приповијетку и новог писца. Ријеч је о Бори Станковићу. Наставник наслов пише на табли.
Наставник пита ученике да ли знају којем периоду у књижевности припадају дјела Боре Станковића ?Које су одлике модерне књижевнсоти ?Које још писвце из овог периода познају ? То је период савремене књжевности, књижевност 20-ог вијека. Наставник говори учницима неке појединости из пишчеве биографије: Дјело Боре Станковића је примјер повезивања старог и новог у српској књижевности.  Значај Врања, утицај Врања на Борина дјела- Врање и његови људи, њихова психологија и начин живота, језик и пјесма, увијек су били врело са којег је захватао и црпио грађу за своја поетски надахнута дјела. Значајна дјела Боре Станковића: „Из старог јеванђееља“, „Стари дани“, „Божји људи“, романи: „Нечиста крв“, „Газда Младен“, недовршени роман „Певсци“, драме „Коштана“ и „Ташана“. Поетски круг његових прозних и драмских дјела чини завичајни свијет- Врање и патријахални односи, социјална и индивидуална прошлост, у којој је налазио поезију али и грубу реалност, пуну неспоразума, неразумијевања, траума и људских промашености. Интересује га морал и психологија личности, оно емотивно, тамно и дубоко у човјеку. Од Станковићевих приповиједака посебно се издвајају: „Стари дани“, „Тешка Злата“, „У ноћи“, „Увела ружа“, „Прва суза“, „Покојникова жена“, „Ђурђевдан“, „Наш Божић“, „Љуба и Наза“, „Парапута“.
 
Главни дио часа (30 минута)

Анализа дјела:
У дјелима Боре Станковића наилазимо на:
-љубав, љепоту, младост
-жене и страст
-„жал за младост“
-однос старих и младих
-пропадање старог и настајање новог
Наставник напомиње ученицима: да је улога пејзажа у дјелима Боре Станковића изузетно важна.
Наставник пита ученике: каква је ноћ у приповијеци „Увела ружа“, шта се дешава са доласком ноћи, чиме је осликана ноћ у овој приповијеци ? Мјесечином- каква је мјесечина ? „Блиједа, мека, сјајна, чудна“; Да ли имамо акустичких елемената, какви су ти елементи ?
Који је основни мотив у овој приповијеци ? Мотив несрећне љубави.; Ученици треба да протумаче наслов приповијетке. Наставник пита ученике: ко су ликови у приповијеци ? старамајка- у кући нема мушке главе и старамајка улаже све напоре да углед старе, богате породице задржи; какав је њен сан ?- повратак некадашњег ауторитета куће и породице, жеља да тај ауториет поврати потомак тј. њен унук.; младић- потиче из старинске куће и породице, некада имућне и угледне.; дјевојка Стана- из куће сиротињске, надничарске, доселиле се у Врање она и мајка.
Какав је однос између ове двије породице ? Да ли сталеж утиче на љубав младића и дјевојке Стане и како ? Бакина жеља да унук поврати стари углед породице сукобљава се са љубавним односима, љубавним осјећањима, младићевим животом и сном о личној срећи. Младић и дјевојка Стана су из два потуно различита свијета.
Да ли је допуштено да се њихови слојеви међусобно, интимно, породично спајају и мијешају ? Љубав ово двоје младих није могућа- зашто није могућа ? Због егоизма старамајке која жртвује личну срећу свога унука.
Какав је лик младе дјевојке, Стане, каква је она у својој заљубљености, каква је њена љубав ? Сагоријевала је у љубавним чежњама и страховала од њих, крила је љубав и жудила за вољеним човјеком.
Која одлука ће промијенити живот младића и Стане ? Старамајка удаје Стану.
Како та одлука утиче на младића а како на Стану ? Стана постаје робиња, мучена и напаћена. У њој умире љубав, све у њој је увело. Ученици треба да повежу наслов и стање у којем је Стана на крају приповијетке.
Шта је осјетио младић када је видио Стану, увеле душе, понизну ?

Завршни дио часа (5 минута) 
Ученици добијају задатке за рад код куће:
Питања:
1.      Наћи елементе Бориног приповиједања у приповијеци „Увела ружа“
2.      Какав је пејзаж, каква је ноћ ?
3.      Који је основни тон приповиједања ?
4.      Шта је елегија ?
5.      Која стилска фигура се крије у наслову приповијетке ?
6.      Шта се крије у исповијести ове приповијетке ?
Наставник напомиње ученицима да одговоре на задата питања и да прошире знање о животу и дјелу Боре Станковића.





 

Нема коментара:

Постави коментар