„Увела ружа“
Задаци часа
|
Образовни
|
Упознавање
ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста,
упознавање са животом и радом Борисава
Станковића
|
Васпитни
|
Мотивисање
ученика да сазнају нешто ново о Борисаву Станковићу, да читају његова дјела
|
|
Функционални
|
Мотивисање
ученика за читање, да уочавају елементе и карактеристике које су присутне
у дјелу, да уоче елементе писања овог писца
|
Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног
поздрава, наставник говори ученицима: да
на данашњем часу раде нову приповијетку и новог писца. Ријеч је о Бори
Станковићу. Наставник наслов пише на табли.
Наставник пита
ученике да ли знају којем периоду у
књижевности припадају дјела Боре Станковића ?Које су одлике модерне књижевнсоти
?Које још писвце из овог периода познају ? То је период савремене
књжевности, књижевност 20-ог вијека. Наставник говори учницима неке појединости
из пишчеве биографије: Дјело Боре
Станковића је примјер повезивања старог и новог у српској књижевности. Значај Врања, утицај Врања на Борина дјела-
Врање и његови људи, њихова психологија и начин живота, језик и пјесма, увијек
су били врело са којег је захватао и црпио грађу за своја поетски надахнута
дјела. Значајна дјела Боре Станковића: „Из
старог јеванђееља“, „Стари дани“, „Божји људи“, романи: „Нечиста крв“, „Газда Младен“, недовршени
роман „Певсци“, драме „Коштана“ и „Ташана“. Поетски круг његових прозних и драмских дјела чини
завичајни свијет- Врање и патријахални односи, социјална и индивидуална
прошлост, у којој је налазио поезију али и грубу реалност, пуну неспоразума,
неразумијевања, траума и људских промашености. Интересује га морал и
психологија личности, оно емотивно, тамно и дубоко у човјеку. Од Станковићевих
приповиједака посебно се издвајају: „Стари
дани“, „Тешка Злата“, „У ноћи“, „Увела ружа“, „Прва суза“, „Покојникова жена“,
„Ђурђевдан“, „Наш Божић“, „Љуба и Наза“, „Парапута“.
Главни дио часа (30 минута)
Анализа дјела:
У дјелима Боре Станковића наилазимо на:
-љубав, љепоту,
младост
-жене и страст
-„жал за
младост“
-однос старих и
младих
-пропадање
старог и настајање новог
Наставник напомиње
ученицима: да је улога пејзажа у дјелима
Боре Станковића изузетно важна.
Наставник пита
ученике: каква је ноћ у приповијеци „Увела ружа“, шта се дешава са доласком
ноћи, чиме је осликана ноћ у овој приповијеци ? Мјесечином- каква је мјесечина ? „Блиједа, мека,
сјајна, чудна“; Да ли имамо акустичких
елемената, какви су ти елементи ?
Који је основни мотив у овој приповијеци ? Мотив несрећне љубави.; Ученици треба да протумаче
наслов приповијетке. Наставник пита ученике: ко су ликови у приповијеци ? старамајка-
у кући нема мушке главе и старамајка улаже све напоре да углед старе,
богате породице задржи; какав је њен сан
?- повратак некадашњег ауторитета куће и породице, жеља да тај ауториет
поврати потомак тј. њен унук.; младић- потиче из старинске куће и породице, некада имућне и угледне.; дјевојка
Стана- из куће сиротињске,
надничарске, доселиле се у Врање она и мајка.
Какав је однос између ове двије породице ? Да ли
сталеж утиче на љубав младића и дјевојке Стане и како ? Бакина жеља да унук поврати стари углед породице
сукобљава се са љубавним односима, љубавним осјећањима, младићевим животом и
сном о личној срећи. Младић и дјевојка Стана су из два потуно различита
свијета.
Да ли је допуштено да се њихови слојеви међусобно,
интимно, породично спајају и мијешају ? Љубав ово двоје младих није могућа- зашто није могућа ? Због егоизма
старамајке која жртвује личну срећу свога унука.
Какав је лик младе дјевојке, Стане, каква је она у
својој заљубљености, каква је њена љубав ? Сагоријевала је у љубавним чежњама и страховала од
њих, крила је љубав и жудила за вољеним човјеком.
Која одлука ће промијенити живот младића и Стане ? Старамајка удаје Стану.
Како та одлука утиче на младића а како на Стану ? Стана постаје робиња, мучена и напаћена. У њој умире
љубав, све у њој је увело. Ученици треба да повежу наслов и стање у којем је
Стана на крају приповијетке.
Шта је осјетио младић када је видио Стану, увеле душе,
понизну ?
Завршни дио часа (5 минута)
Ученици добијају
задатке за рад код куће:
Питања:
1. Наћи
елементе Бориног приповиједања у приповијеци „Увела ружа“
2. Какав
је пејзаж, каква је ноћ ?
3. Који
је основни тон приповиједања ?
4. Шта
је елегија ?
5. Која
стилска фигура се крије у наслову приповијетке ?
6. Шта
се крије у исповијести ове приповијетке ?
Наставник напомиње
ученицима да одговоре на задата питања и да прошире знање о животу и дјелу Боре
Станковића.
Нема коментара:
Постави коментар