четвртак, 20. октобар 2016.

Синонимија глаголских облика за изражавање прошлости (Припрема за час, девети разред)



Синонимија глаголских облика за изражавање прошлости


Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са појмом синонимија,  синонимија глаголских облика за изражавање прошлости, дефинисање појмова
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о овој наставној јединици, како и када се примјењује, какав значај она има за књижевна дјела
Функционални

Мотивисање ученика за истраживачки рад, да науче како да примјењују синонимију глаголских облика за изражавање прошлости
















Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног поздрава, наставник говори ученицима да је тема данашњег часа синонимија глаголских облика за изражавање прошлости. Наставник пише наслов на табли.
Наставник пита ученике: шта су то глаголи ? Како се дијеле глагослки облици ? Које су граматичке категорје глагола ? Да ли глаголи разликују лице, род и број ? Како се зове промјена глагола ? Који су то лични глаголски облици ?Која су то значење ових глаголских облика ?
Наставник пише примјер:
1.      Јуче сам шетао градом и срео старог пријатеља.
2.      Јуче шетам градом и сретнем старог пријатеља.
Наставник пита ученике: које глаголске облике су уочили у првој и другој реченици ? У првој реченици глаголи су у перфекту а у другој реченици употријебљен је презент. Перфектом је у првој реченици означена прошла радња али је и у другој реченици презент такође употријебљен за означавање прошле радње. Наставник говори ученицима: да за глаголске облике који имају исто или слично значење, па се међусобно могу замјењивати у истој реченици, кажемо да су синоними глаголских облика.
Наставник пита ученике: шта су то синоними ? Шта се подразумијева по синонимијом глаголских облика ? Под синонимијом глаголских облика подразумијева се истост или блискост значења различитих глаголских времена и начина у реченици. Синонимија глаголских облика се остварује за обиљежавање прошлости и за обиљежавање будућности.
 

Главни дио часа (25 минута)
На данашњем часу, ученици ће сазнати нешто ново о синонимији глаголских облика за изражавање прошлости. Ученик чита текст из уџбеника, „Жиг“, одломак из пиповијетке „Данга“ Радоје Домановић. Наставник пита ученике: да ли су разумјели текст ?
Наставник пита ученике: које глаголске облике најчешће употребљавамо за означавање прошлости ? Да ли су ови глаголски облици синоними ? Да би ученици боље разумјели питање наставник пише примјер:
1.      Прије него што су купили кућу, они су много штедјели.
2.      Прије него што су купили кућу, они много уштедјеше.
3.      Прије него што су купили кућу, они много штеђаху.
4.      Прије него што су купили кућу, они су били/ бејаху много уштедјели.
Наставник говори ученицима: да је у свакој реченици употријебљен различит глаголски облик али значење је увијек остало исто. Ученицима се напомиње: да су ови глаголски облици синоними али само у појединачним реченичним ситуацијама. Када се наизмјенично употребљавају као синоними, сваки од тих глаголских облика има посебну стилску вриједност.Синонимија глаголских облика посебно долази до изражаја у приповиједању.
Ученици треба поново да погледају текст; које глаголске облике уочавају када писац говори о прошлости а које када говори о садашњости ? У уводном дијелу имамо перфекат, чак једанаест пута. Писац користи и крњи перфекат па реченица постаје живља, стилски углађенија. Монотонију перфекта разбија аорист, њиме се оживљава радња. Аористом је писац приближио садашњост. Ту писац већ користи и презент али за означавање прошлих радњи. Писац користи презент да означи радње које су су се десиле у прошлости али их је пренио у садашњост. Да ли ученици знају какав је то презент ? Овде се користи презент несвршених глагола и то је приповједачки презент. Аористом се означавају радње које су се догодиле у далекој прошлости али када се изразе аористом, као да су се догодиле непосредно прије тренутка говорења. То је приповједачки аорист.
Наставник пита ученике: да ли сви наведени облици означавају прошлост ? Наставник даје примјер: „Механџија се добродушно насмеја и тапну ме по рамену, па ће охоло рећи: -Хе, странче, ти се већ уплашио ?! Наставник пита ученике: који глаголски облик је употријебљен у првој реченици ? Да ли се мјесто футура I може употријебити други глаголски облик (перфекат) па да се означи прошлост ? Наставник објашњава ученицима: да је футур I овде употријебљен као стилски веома изражајно средство за изражавање прошле радње која према другој прошлој радњи представља будућност. То је приповједачки футур I који се увијек може замијении перфектом.
 

Завршни дио часа (10 минута)
У завршном дијелу часа, ученици треба да дају закључак о ономе шо су чули на часу. Наставник их усмјерава питањима:
1.      Који глаголски облици означавају прошлост ?
2.      Какву функцију имају презент и футур I ?
3.      Какво је значење сваког овог глаголског облика ?
4.      Да ли су ови глаголски облици синоними ?
5.      Која је функција ових глаголских облика у књижевности ?
Ученици треба да запишу основне тезе у своје свеске.


 

Нема коментара:

Постави коментар