„О класје моје“
Алекса Шантић (1868- 1924)
Задаци
часа
|
Образовни
|
Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом
књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Алексе Шантића
|
Васпитни
|
Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Алекси Шантићу
|
|
Функционални
|
Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије, да сами дођу до поуке
коју пјесма носи, да схвате мисао коју је пјесмом пјесник желио да пренесе
|
Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног
поздрава, наставница пита ученике: да ли
знају ко је Алекса Шантић ? Да ли знају неку његову пјесму ? Каква је то
поезија Алексе Шантића ? Којем периоду у књижевности припадају његове пјесме ?
Која је основна тема његове поезије ? Након што су ученици одговорили на
питање, наставница говори ученицима: да
на данашњем часу раде нову пјесму од Алексе Шантића, „О класје моје“. Неко од ученика чита пјесму.
Главни дио часа (35 минута)
Након што су
ученици прочитали пјесму, наставница пита ученике: да ли има непознатих ријечи у пјесми и које су то ријечи ?
Наставница са
ученицима разговара о пјесми и пита их: какав
утисак је пјесма оставила на њих ? Да ли им се пјесма допала ? Да ли су их ови
стихови потресли или су на њи остали равнодушни након читања ?
Наставница
заједно са ученицима ради анализу пјесме. Постављајући питања, ученици се
укључују у рад и кроз разговор раде анализу пјесме.
1. Одредити књижевни род и врсту пјесме.
2. Каква је то социјална пјесма ? Социјална
поезија литерарно обрађује друштвене односе.
3. Који је основни мотив ове пјесме ? Тежак, мукотрпан
живот сељака у времену у којем влада зло и неправда.
4. Да ли тежак живот сељака пјесник развија у једној строфи или се та мука
једног народа протеже кроз цијелу пјесму ?
5. Свака строфа је једна пјесничка слика. Да ли свака строфа носи одређени
мотив ? Који су то мотиви ?
6. Да ли се пјесник саосјећа са народом који пати и трпи несрећу ?
7. Коме се пјесник обраћа овом пјесмом ? Класју или народу ? Да ли је то,
уствари, пренесено значење ?
8. Која стилска фигура је употријебљена када се пјесник некоме обраћа,
зазива неког или нешто ? Евокација. Шта је евокација ?
9. Пјесма композицијски почива на контрасту; шта је то контраст ? Да ли ученици могу да нађу примјере за контраст у пјесми ?
10. Прва и посљедња строфа се понављају, шта тиме пјесник постиже ?
11. Пјесник користи специфичне епитете када именује сељаке и господу, који
су то епитети ?Гладне птице, црни роб, силни, пјана господа, сељаче,
гољо.
12. Какав је Шантићев сељак када му приписује све ове епитете ? Шта Шантићев
сељак у пјесми симболизује ?
13. „Мој
црни хљебе, крвљу поштропани, моја муко тврда.“ је сликовити
израз у пјесми којим пјесник жели да дочара, шта ? Тежина
и мукотрпност сељачког живота. Да ли има још тих сликовитих израза којима се
приказује тежак положај сељака ? Муко тврда, пас у синџиру, прах на поду.
14. Наставница чита ученицима пјесму, полако и изражајно. У стиховима је
наглашено слово Р. Да ли су ученици то запазили. Зашто се баш слово Р нарочито
наглашава. У којим ријечима посебно ?
15. Колико пјесма има строфа и која врста строфа је присутна у пјесми ?
16. Која врста стиха је присутна у пјесми ?
17. Каква је рима ? АББА
18. Које стилске фигуре су присутне у пјесми ?
19. Какав је језик у пјесми ?
20. Шта пјесник исказује овом пјесмом ? Ганутост,
револт, вапај за хуманијим односима међу људима.
21. Да ли је пјесник љут, тужан, разочаран због ситуације која га окружује ?
Пјесник је обузет тугом, горчином, стрепњом и
незадовољством због сељаковог положаја.
22. Да ли пјесник види разрешење ситуације, боље дане за убогог сељака ?
23. Која је основна пјесникова мисао/ порука ?
Завршни дио часа (5 минута)
Наставница
разговара са ученицима о пјесми. Наставница пита ученике: да ли су сада боље разумјели пјесму ? Да ли је данас положај сељака
другачији ? Да ли је Шантић овом пјесмом истински приказао свој бол и бијес ?
Каква осјећања је код ученика изазвала ова пјесма ?
Нема коментара:
Постави коментар