среда, 5. октобар 2016.

„О класје моје“ (Алекса Шантић) (Седми разред, припрема за час)

„О класје моје“

Алекса Шантић (1868- 1924)

Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Алексе Шантића
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Алекси Шантићу
Функционални

Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије, да сами дођу до поуке коју пјесма носи, да схвате мисао коју је пјесмом пјесник желио да пренесе
















Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног поздрава, наставница пита ученике: да ли знају ко је Алекса Шантић ? Да ли знају неку његову пјесму ? Каква је то поезија Алексе Шантића ? Којем периоду у књижевности припадају његове пјесме ? Која је основна тема његове поезије ? Након што су ученици одговорили на питање, наставница говори ученицима: да на данашњем часу раде нову пјесму од Алексе Шантића, „О класје моје“. Неко од ученика чита пјесму.

Главни дио часа (35 минута)
Након што су ученици прочитали пјесму, наставница пита ученике: да ли има непознатих ријечи у пјесми и које су то ријечи ?
Наставница са ученицима разговара о пјесми и пита их: какав утисак је пјесма оставила на њих ? Да ли им се пјесма допала ? Да ли су их ови стихови потресли или су на њи остали равнодушни након читања ?
Наставница заједно са ученицима ради анализу пјесме. Постављајући питања, ученици се укључују у рад и кроз разговор раде анализу пјесме.
1.      Одредити књижевни род и врсту пјесме.
2.      Каква је то социјална пјесма ? Социјална поезија литерарно обрађује друштвене односе.
3.      Који је основни мотив ове пјесме ? Тежак, мукотрпан живот сељака у времену у којем влада зло и неправда.
4.      Да ли тежак живот сељака пјесник развија у једној строфи или се та мука једног народа протеже кроз цијелу пјесму ?
5.      Свака строфа је једна пјесничка слика. Да ли свака строфа носи одређени мотив ? Који су то мотиви ?
6.      Да ли се пјесник саосјећа са народом који пати и трпи несрећу ?
7.      Коме се пјесник обраћа овом пјесмом ? Класју или народу ? Да ли је то, уствари, пренесено значење ?
8.      Која стилска фигура је употријебљена када се пјесник некоме обраћа, зазива неког или нешто ? Евокација. Шта је евокација ?
9.      Пјесма композицијски почива на контрасту; шта је то контраст ? Да ли ученици могу да нађу примјере за контраст у пјесми ?
10.  Прва и посљедња строфа се понављају, шта тиме пјесник постиже ?
11.  Пјесник користи специфичне епитете када именује сељаке и господу, који су то епитети ?Гладне птице, црни роб, силни, пјана господа, сељаче, гољо.
12.  Какав је Шантићев сељак када му приписује све ове епитете ? Шта Шантићев сељак у пјесми симболизује ?
13.  „Мој црни хљебе, крвљу поштропани, моја муко тврда.“ је сликовити израз у пјесми којим пјесник жели да дочара, шта ? Тежина и мукотрпност сељачког живота. Да ли има још тих сликовитих израза којима се приказује тежак положај сељака ? Муко тврда, пас у синџиру, прах на поду.
14.  Наставница чита ученицима пјесму, полако и изражајно. У стиховима је наглашено слово Р. Да ли су ученици то запазили. Зашто се баш слово Р нарочито наглашава. У којим ријечима посебно ?
15.  Колико пјесма има строфа и која врста строфа је присутна у пјесми ?
16.  Која врста стиха је присутна у пјесми ?
17.  Каква је рима ? АББА
18.  Које стилске фигуре су присутне у пјесми ?
19.  Какав је језик у пјесми ?
20.  Шта пјесник исказује овом пјесмом ? Ганутост, револт, вапај за хуманијим односима међу људима.
21.  Да ли је пјесник љут, тужан, разочаран због ситуације која га окружује ? Пјесник је обузет тугом, горчином, стрепњом и незадовољством због сељаковог положаја.
22.  Да ли пјесник види разрешење ситуације, боље дане за убогог сељака ?
23.  Која је основна пјесникова мисао/ порука ?

Завршни дио часа (5 минута)
Наставница разговара са ученицима о пјесми. Наставница пита ученике: да ли су сада боље разумјели пјесму ? Да ли је данас положај сељака другачији ? Да ли је Шантић овом пјесмом истински приказао свој бол и бијес ? Каква осјећања је код ученика изазвала ова пјесма ?


Нема коментара:

Постави коментар