„Хасанагиница“
(епско- лирска пјесма)
Задаци часа
|
Образовни
|
Упознавање
ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста
|
Васпитни
|
Мотивисање
ученика да сазнају нешто ново о народној књижевности, каква је то епско-
лирска пјесма
|
|
Функционални
|
Мотивисање
ученика за истраживачки рад, за читање народне поезије
|
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног
поздрава, наставник говори ученицима: да
се на данашњем часу баве наодном књижевношћу. Наставник пита ученике: како се дијели народна књижевност ? Како се дијели народна поезија ? Како
дијелимо епско- лирске пјесме ?
Наставник говори
ученицима да на данашњем часу раде једну народну епско- лирску пјесму а то је „Хасанагиница“.
Главни дио часа (30 минута)
Неко од ученика
чита пјесму, док остали ученици пажљиво слушају. Након што је ученик прочитао
пјесму, наставница пита ученике: да ли су
разумјели текст пјесме ? Да ли има непознатих ријечи у тексту и које су то
ријечи ? „Хасанагиница“ је народна епско- лирска пјесма, а каква је
по врсти ? Балада или романса ? Наставник пита ученике: шта је то балада ? Балада је посебна врста епско- лирске пјесме са тужним, баладичним
тоном. Балада је пјесма која пјева о
осјећањима, о њиховом удјелу у човјековој судбини. То је тужна прича о страдању
с трагичним завршетком. Наставник говори ученицима: да је ово балада великој и несвакодашњој породичној трагедији.
Наставник пита
ученике: шта су сазнали из овог текста ?
Ко су главни ликови ове баладе ? На самом почетку ове баладе, имамо једну
стилску фигуру. Наставник пита ученике: која
је то стилска фигура ? У питању је словенска
антитеза. Наставник пита ученике:
каква је то стилска фигура, шта се њоме означава ? Какву атмосферу доноси ова
стилска фигура ?
На самом почетку
ове баладе, сазнајемо да је Хасанага рањен. Наставник пита ученике: да ли љуба одлази да га види, да му лијечи
ране ? Зашто љуба није посјетила Хасанагу ? Наставник говори ученицима да
од тог дијела у балади почиње заплет.
Хасанага је оштар
према својој жени. Наставник пита ученике: да
ли је његов став исправан, чиме је изазван његов бијес ? Наставник пита
ученике: како би, на основу овог
Хасанагиног поступка и понашања, окарактерисали његов лик ? У какав положај је доведена Хасанагиница ставом свог
мужа ?
Хасанагиница
поштује обичаје, патријахална је. Наставник пита ученике: како Хасанага то не схвата, зашто нема разумијевања за њен положај ?
Шта Хасанагиница чини након Хасанагиног писма ? Да ли је то једино што је
Хасанагиница могла да уради ? Какав је њен растанак са дјецом ?
Наставник пита
ученике: гдје настаје преокрет ? Преокрет
настаје када брат удаје Хасанагиницу за имотског кадију. Да ли је очекиван поступак Хасанагинициног брата ? Зашто он даје сестру
имотском кадији ? Како је Хасанагиница то доживјела ? Шта Хасанагиница моли
свога брата ? Шта се десило када су сватови дошли по Хасанагиницу ? Хасанагиница
је угледала своју дјецу. Шта је
Хасанагиница молила старјешину сватова ? Шта је даровала својој дјеци ? Како је
на тај поступак Хасанагинице реаговао Хасан- ага ? Да ли је његов поступак
исправан ?Због чега је препукло срце Хасанагинице ? Да ли је узрок томе више
ствари ? Који су то разлози ?
Наставник пита
ученике: који је основни мотив ове пјесме
?
Ученици треба да
одреде експозицију, заплет, кулминацију,
перипетију и расплет.
Ученици треба да
пронађу стилске фигуре у пјесми. Треба да пронађу епитете у пјесми.
Ученици треба да
одреде дужину стиха у пјесми.
Наставник пита
ученике: зашто је ово епска а зашто
лирска пјесма ?
Завршни дио часа ( 10 минута)
Након што су
урадили анализу пјесме, наставник поставља питање ученицима: на чијој су они страни, да ли на страни
Хасанагинице, да ли на страни Хасанаге ? Ученици треба да аргументују своје
одговоре и свој став.
Нема коментара:
Постави коментар