четвртак, 13. октобар 2016.

„Хасанагиница“ (епско- лирска пјесма) (IX разред, Припрема за час)

„Хасанагиница“

(епско- лирска пјесма)

Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о народној књижевности, каква је то епско- лирска пјесма
Функционални

Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање народне поезије
















Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног поздрава, наставник говори ученицима: да се на данашњем часу баве наодном књижевношћу. Наставник пита ученике: како се дијели народна књижевност ? Како се дијели народна поезија ? Како дијелимо епско- лирске пјесме ?
Наставник говори ученицима да на данашњем часу раде једну народну епско- лирску пјесму а то је „Хасанагиница“. 

Главни дио часа (30 минута)
Неко од ученика чита пјесму, док остали ученици пажљиво слушају. Након што је ученик прочитао пјесму, наставница пита ученике: да ли су разумјели текст пјесме ? Да ли има непознатих ријечи у тексту и које су то ријечи ? „Хасанагиница“ је народна епско- лирска пјесма, а каква је по врсти ? Балада или романса ? Наставник пита ученике: шта је то балада ? Балада је посебна врста епско- лирске пјесме са тужним, баладичним тоном. Балада је пјесма која пјева о осјећањима, о њиховом удјелу у човјековој судбини. То је тужна прича о страдању с трагичним завршетком. Наставник говори ученицима: да је ово балада великој и несвакодашњој породичној трагедији.
Наставник пита ученике: шта су сазнали из овог текста ? Ко су главни ликови ове баладе ? На самом почетку ове баладе, имамо једну стилску фигуру. Наставник пита ученике: која је то стилска фигура ? У питању је словенска антитеза. Наставник пита ученике: каква је то стилска фигура, шта се њоме означава ? Какву атмосферу доноси ова стилска фигура ?
На самом почетку ове баладе, сазнајемо да је Хасанага рањен. Наставник пита ученике: да ли љуба одлази да га види, да му лијечи ране ? Зашто љуба није посјетила Хасанагу ? Наставник говори ученицима да од тог дијела у балади почиње заплет.
Хасанага је оштар према својој жени. Наставник пита ученике: да ли је његов став исправан, чиме је изазван његов бијес ? Наставник пита ученике: како би, на основу овог Хасанагиног поступка и понашања, окарактерисали његов лик ? У какав  положај је доведена Хасанагиница ставом свог мужа ?
Хасанагиница поштује обичаје, патријахална је. Наставник пита ученике: како Хасанага то не схвата, зашто нема разумијевања за њен положај ? Шта Хасанагиница чини након Хасанагиног писма ? Да ли је то једино што је Хасанагиница могла да уради ? Какав је њен растанак са дјецом ?
Наставник пита ученике: гдје настаје преокрет ? Преокрет настаје када брат удаје Хасанагиницу за имотског кадију. Да ли је очекиван поступак Хасанагинициног брата ? Зашто он даје сестру имотском кадији ? Како је Хасанагиница то доживјела ? Шта Хасанагиница моли свога брата ? Шта се десило када су сватови дошли по Хасанагиницу ? Хасанагиница је угледала своју дјецу. Шта је Хасанагиница молила старјешину сватова ? Шта је даровала својој дјеци ? Како је на тај поступак Хасанагинице реаговао Хасан- ага ? Да ли је његов поступак исправан ?Због чега је препукло срце Хасанагинице ? Да ли је узрок томе више ствари ? Који су то разлози ?
Наставник пита ученике: који је основни мотив ове пјесме ?
Ученици треба да одреде експозицију, заплет, кулминацију, перипетију и расплет.
Ученици треба да пронађу стилске фигуре у пјесми. Треба да пронађу епитете у пјесми.
Ученици треба да одреде дужину стиха у пјесми.
Наставник пита ученике: зашто је ово епска а зашто лирска пјесма ?

Завршни дио часа ( 10 минута)
Након што су урадили анализу пјесме, наставник поставља питање ученицима: на чијој су они страни, да ли на страни Хасанагинице, да ли на страни Хасанаге ? Ученици треба да аргументују своје одговоре и свој став.


Нема коментара:

Постави коментар