Ентеријер и екстеријер
Задаци часа
|
Образовни
|
Упознавање ученика са појмом ентеријер,
екстеријер
|
Васпитни
|
Мотивисање ученика да сазнају шта подразумијевају
ови појмови, које су њихове основне одлике
|
|
Функционални
|
Мотивисање ученика за истраживачки и стваралачкирад
|
Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног
поздрава, наставник говори ученицима да на данашњем часу раде ентеријер
и екстеријер, наслов пише на табли.
Наставник пита
ученике: да ли знају шта значе ови
појмови ?
Главни дио часа (30 минута)
Наставник
ученицима чита текст из уџбеника. Наставник напомиње ученицима да се у овом
тексту описује ентеријер.Након прочитаног текста, наставник пита ученике:
·
Шта су запазили током слушања и читања текста ?
·
Како је колиба описана ?
·
Шта је све наведено да се налази у њој ?
·
Којим редом је писац описао колибу ?
·
Да ли су у опису кориштени епитети или персонификација
?
·
Да ли је овде дат субјективни или објективни став ?
Шта значи субјективни, објективни став ?
·
Који су елементи субјективног описа унутрашњости
колибе ?
Наставник
напомиње ученицима: да се опис унутрашњег
простора, просторије назива ентеријер. Могу
се описивати просторије у кући, радне просторије, учионице, радионице,
продавнице, библиотеке, музеји….
Наставник
напомиње ученицима да су при описивању просторије битни следећи поступци:
·
Истиче се изглед, величина, положај и намјена
просторије
·
Приказују се само они предмети и детаљи који просторију
чине посебном, изузетном и препознатљивом
·
Обраћа се посебна пажња на изглед, распоред и
груписање ствари у просторији
·
Преко предмета се истиче присуство људи у просторији
·
Исказују се утисци које просторија оставља на
посјетиоце и посматраче
Наставник
објашњава ученицима да приликом описивања ентеријера себи треба да направе план
за описивање просторије. Тај план садржи:
1.
Намјена
и положај просторије у кући
2.
Први
утисци при уласку
3.
Облик,
величина и свјетлост
4.
Предмети,
њихов изглед и распоред
5.
Карактеристични
детаљи
6.
Присуство
људи
7.
Атмосфера
у просторији
Наставник чита
ученицима текст. Након читања текста, наставник пита ученике: шта се описује у тексту ? Наставник
напомиње ученицима да се у овом тексту описује екстеријер. Наставник
пита ученике:
·
Како писац описује вишеградске долине ?
·
Какав је положај и изглед планина ?
·
Какав је изглед долине ?
·
Како изгледа мост ?
·
Како изгледа вишеградска касаба ?
·
Како изгледа Малухино поље ?
·
Да ли писац користи епитете, поређења ? Које су њихове
функције у тексту ?
Наставник
напомиње ученицима: да се описивање
спољашњег простора назива екстеријер. Овим
описом дају се подаци о његовом општем изгледу а затим се истичу појединости
као што су предмети, бића, појаве, покрети, звуци….
Наставник
напомиње ученицима да код описивања спољашњег простора треба да имају план
описивања. Тај план треба да садржи:
1.
Истиче
се природна повезаност просторних облика, долине, брда, поља, планине, ријеке,
пут, насеље
2.
Приказује
се само битна, карактеристична и изузетна предметност, а то могу бити облици
земљишта, шуме, њиве, насеља, куће, путеви, поток, биљни и животињски свијет
3.
Користити
динамичне мотиве као што су ријека, поток, пут, кретање људи и животиња, смјена
биљних култура, помијерање свјетлости и сијенки
4.
Битно
је присуство људи у предјелу, могу бити непосредно виђени, појединачно или на
окупу
5.
Нема
потребе да се истиче емоционални став, треба вјерно описати предјел а други да
му се диве
Завршни дио часа (5 минута)
Ученици, за
задаћу, треба да изаберу једну од понуђених тема и да напишу састав. Понуђене
теме су:
1.
Соба
намјештена по мом укусу
2.
Јутро
поред ријеке
3.
Драги
кутак
4.
Слике
из завичаја
Наставник пита
ученике: да ли постоје неке нејасноће у
вези са темама, да ли нешто треба објаснити и да ли већ имају идеју шта ће
писати ?
Нема коментара:
Постави коментар