"Srpska devojka"
Narodna lirska pjesma
Zadatak casa:
1)OBRAZOVNI: ucenici treba da ponove kakva je to narodna knjizevnost, kakva je to lirska pjesma
2)VASPITNI: ucenici treba da procitaju pjesmu, uoce motiv pjesme, temu pjesme, stilske figure, vrstu strofe, duzinu stiha, rimu
3) FUNKCIONALNI: sa ucenicima razgovarati o pjesmi, ukazati im koja je pouka pjesme, da li su istu razumili. Kako ucenici dozivljavaju ljepotu
Tok casa
Uvodni dio casa: Prije nego sto nastavnik zapocne razgovor o pjesmi "Srpska devojka", sa ucenicima moze razgovarati o ljepoti. Sta je za ucenike ljepota, kako dozivljavaju ljepotu ? Da li je za njih ljepota vazna i zasto jeste ili zasto nije ?Nastavnik ucenicima treba izrazajno da procita pjesmu. Nakon citanja pjesme, nastavnik pita ucenike, da li su razumili pjesmu ?
Ukoliko ucenici nemaju nedoumica oko pjesme, nastavnik prelazi na odredjivanje osnovnih pojmova vezanih za pjesmu.
Nastavnik pita ucenike koje vrste je pjesma "Srpska devojka" ? Posto se radi o narodnoj lirskoj pjesmi, nastavnik moze pitati ucenike, da li znaju odakle potice naziv LIRSKA ? Pitati ucenike, da li znaju sta znaci narodna pjesma, odakle ta pjesma potice ?
Nastavnik moze ponoviti sa ucenicima sve sto znaju o Vuku Karadzicu i njegovom sakupljackom radu.
Ucenici treba da odrede koliko pjesma ima strofa i koja je vrsta strofa u pitanju ? Kakav je stih, koja je duzina stiha ? Da li u strofama ima rime i kakva je rima ?
Glavni dio casa: Nakon osnovne analize pjesme, nastavnik prelazi na razgovor o pjesmi sa ucenicima. Tu analizu nastavnik moze poceti tako sto ce pitati ucenike, da li im se dopala ova pjesma i zasto ? Da li su ucenici uocili o kome pjeva ova pjesma ? Ko je Milica koja se pominje u pjesmi ? Sta nam pjesma kaze o Milici ? Da li su ucenici nesto saznali o njoj i sta su to saznali o Milici ?
Ucenici treba da navedu osobine koje su date Milici u pjesmi ? Da li su iskazane samo njene fizicke osobine ?
Nastavnik pita ucenike za njihovo misljenje o unutrasnjoj ljepoti. Kakva je to unutrasnja ljepota i da li postoji ? Sta ucenici misle, da li Milica ima tu unutrasnju ljepotu i po cemu su zakljucili da je ima ?
Nastavnik ucenicima daje zadatak za rad u paru. Nastavnik ucenicima dijeli papire i svaki par ucenika treba pazljivo da procita pjesmu i da pronadje sve osobine vezane za Milicu i da ih razvrsta u dvije grupe, fizicke i duhovne osobine. Svaki par ce procitati osobine koje su uocili u pjesmi a nastavnik iste pise na tabli a zatim o njima razgovara sa ucenicima.
Osobine:
Fizicke: duge trepavice, rumene jagodice, bijelo lice, crne oci
Duhovne: skromna, stidna, dobra drugarica, smijerna
Nastavnik pita ucenike, zasto su vazne fizicke a zasto duhovne osobine ? Sta nam o Milici govore njene fizicke osobine a sta duhovne ? Koja je glavna karakterna osobina Milice djevojke ? Da li je njena losa osobina ako ne dozvoljava da joj momak vidi oci i lice i zasto ? Da li je Milica dobro vaspitana i po cemu to mozemo zakljuciti ? Da li je i zasto vazno roditeljsko vaspitanje ?
Ucenici u pjesmi treba da nadju epitete i kontrast. Nastavnik govorinucenici kakve au to stilske figure a zatim ih ucenici nalaze u tekstu ? Nastavnik pita ucenike, zasto je Milica u kontrastu sa svojim drugaricama ? Da li im ona moze biti primjer i zasto ?
Zavrsni dio casa: u zavrsnom dijelu casa, ucenici treba da odrede temu pjesme - patrijahalna ljepota srpske djevojke. U cemu se ogleda ta ljepota ? U lijepom ponasanju, patrijahalnom vaspitanju, stidljivosti.
Koja je pouka ove pjesme ? Treba gajiti lijepe manire, skromnost i lijepo ponasanje su odlika dobrog vaspitanja.
*Epitet- ukrasni pridjev, izrazava karakteristicnu osobinu bica, predmeta ili pojave u datoj situaciji, doprinoseci zivosti, slikovitosti ili emocionalnoj snazi izraza (Recnik knjizevnih termina)
Kontrast- protivnost, suprotnost (Recnik knjizevnih termina)
Нема коментара:
Постави коментар