среда, 21. септембар 2016.

Управни и неуправни говор (6 разред, Припрема за час)

Управни и неуправни говор


Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са новом наставном јединицом из граматике: управни и неуправни говор, дефинисање појма
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају шта је то управни и неуправни говор, зашто се користи, која је његова функција у језику
Функционални

Мотивисање ученика да науче када и гдје се примјењује управни и неуправни говор, како и када да га користе у свакодневном говору и писању


















Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног поздрава, наставница говори ученицима: да на данашњем часу раде нешто ново из граматике а то јеуправни и неуправни говор. Наставница назив теме пише на табли. Наставница пита ученике: да ли се сјећају шта је то управни говор ?
Да би се ученици присјетили шта је то управни говор, наставница говори једном од ученика да прочита текст из уџбеника, одломак из приче „Мој тата је металац“.

Главни дио часа (30 минута)
Након што је ученик прочитао текст из уџбеника, наставница пита ученике:
1.      Ко је разговарао у овом одломку ?
2.      Шта је рекао отац, а шта је рекао син ?
3.      Да ли је њихове ријечи писац тачно навео ?
4.      Како називамо тачно записане нечије ријечи ?
Након што су ученици одговорили на постављена питања, заједно са наставницом дефинишу управни говор. Тачно забиљежене нечије ијечи називају се управни говор.
Наставница пита ученике: како се тачно записане нечије ријечи у тексту обиљежавају, којим знацима ? Управни говор се обиљежава наводницима.
Наставница говори једном од ученика да прочита текст из уџбеника, разговор Милана и Марије. И остали ученици треба да прочитају текст. Након што је ученик прочитао текст, наставница говори ученицима: да овај текст показује да однос пишчевих ријечи и управног говора може бити написан на три начина:
1.      Пишчеве ријечи, управни говор
2.      Управни говор, пишчеве ријечи
3.      Управни говор, пишчеве ријечи, управни говор
Наставница ова три начина пише на табли као и примјер за сва три начина а ученици записују у своје свеске:
1.      __________: „__________“.
2.      „__________“, __________.
3.      „__________“, __________, „__________“.
Како би ученици увјежбали писање управног говора, наставница на табли пише реченице:
Он ми се одмах похвали Погледај, пишем писмо Саши
Па ти још не умијеш да пишеш рекох му
Ништа зато одговори он ни Саша не умије да чита
Неко од ученика излази пред таблу како би урадио задатак. Ове реченице ученик треба да стави у управни говор.
Наставница пита ученике: да ли се управни говор може претворити у неуправни говор ? Шта би то значило ?
Наставница говори једном од ученика да прочита текст из уџбеника, разговор Милана и Марије.Након што је ученик прочитао текст, наставница пита ученике: да ли ученици уочавају неку разлику у овом тексту ? Да ли су у тексту ријечи говорника вјерно пренесене ? У ком лицу су глаголи и замјенице у овом тексту ? Шта би то био неуправни говор ?
Заједно са ученицима, наставница дефинишенеуправни говор: Кад ријечи које изговара нека особа нису вјерно наведене већ су нешто измијењене и прилагођене ономе ко о њима говори или пише, оне чине неуправни говор. Неуправни говор је посредно казивање и он се не обиљежава наводницима.
Како би ученици боље схватили неуправни говор, наставница на табли пише реченицу:
Наставник је рекао: „Данас ћу вам објаснити управни и неуправни говор“.
Ученици треба да ову реченицу из управног говора пренесу у неуправни говор.

Завршни дио часа (10 минута)
Наставница пита ученике: шта је то што су научили на данашњем часу ? Шта је то управни а шта неуправни говор ?
Наставница даје задатак ученицима, да реченицу напишу у управном говору на сва три начина а затим да исту напишу и у неуправном говору:
Јелена упита: Господине, молим Вас, можете ли ми рећи колико је сати“ ?
Наставница дијели ученицима текст у којем реченице треба да ставе у управни говор:
Славуј, кукавица и магарац
Певао славуј на грани. Чула га кукавица, па му рече Хоћеш ли да се опкладимо да ја лепше певам од тебе ? Ако хоћеш, хајде одговори славуј али ко ће нам бити судија ? Ено онај са дугим ушима што пасе на ливади предложи кукавица.
Почели су певати, Магарцу се више свидело кукавичино кукање него славујева песма. Тако славуј изгуби опкладу, али га утеши чобанин говорећи му Не стиди, се мали славују !Твоја песма је утолико лепша кад се магарцу не допада.
(По Доситеју Обрадовићу)
Уколико ученици не стигну да задатак ураде на часу, могу да га заврше за домаћи рад.


Нема коментара:

Постави коментар