понедељак, 12. септембар 2016.

"Memoari" Prota Mateja Nenadovic (Priprema za cas, IX razred)

"Memoari" Prota Mateja Nenadovic (1777- 1854)
(odlomak iz citanke)

Zadatak casa:
1)OBRAZOVNI: Upoznavanje ucenika sa istorijskim prilikama u Srbiji u osamnaestom i pocetkom devetnaestog vijeka
2)VASPITNI: Ucenici se upoznaku sa biografijom Prote Mateje Menadovica. Motivisanje ucenika za citanje pripovijetke
3) FUNKCIONALNI: Ucenici povezuju istorijske cinjenice sa djelom, uocavaju nepoznate rijeci u tekstu (turcizme), akcenat je na karakternim osobinama likova

Tok casa:
Uvodni dio casa: u uvodnom dijelu casa, ucenike treba upoznati sa istorijskim prilikama u vremenu u kojem je zivio i stvarao Prota Mateja Nenadovic.
Izbor: Tokom citavog osamnaestog vijeka Srbija prolazi kroz veliki preobrazaj, pocev od Velike seobe. U Srbiji su ti procesi tekli ubrzano ali sa prekidima nastalim usljed istorijskih neprilika (dahijska strahovlada, propast Prvog srpskog ustanka, despotizam kneza Milosa). Srpska crkvenoslovenska kultura, u rusifikovanoj i ponarodnjenoj verziji, zivi u Srbiji kroz citav osamnaesti vijek i traje do duboko u ustanicku epohu. U tu predustanicku inteligenciju spada Prota Mateja Nenadovic. Nakon sto je Vuk Karadzic prvih decenija devetnaestog vijeka objavio djela usmene knjizevnosti koje je sakupio iz srpskog naroda, pojavio se niz pisaca cija su djela bila napisana jezikom i stilom potpuno narodnim.
Iz biografije: Prota Mateja Nenadovic, ustanicki vojvoda i prvi diplomata obnovljene Srbije. Ne samo sto nije bio profesionalni knjizevnik, on je bio jedva nesto vise nego pismen. Memoari, koje je poslije autorove smrti objavio njegov sin Ljubomir, govore o ustanickim zbivanjima. Prota Mateja Nenadovic u Memoarima prica kao neposredan ucesnik ustanicke epopeje. Prota Mateja Nenadovic duboko je prozet svijescu o velicini dogadjaja ciji je bio jedan od glavnih pokretaca, dobro se sjeca pojedinosti, snazno dozivljava smisao ustanickih zbivanja uzetih u cjelini. Prota pise nadahnutim poetskim stilom u kojem ima jednostavnosti i naivnosti ali isto tako i mnogo zivotne zbilje, istorije, razmisljanja, humora. Pocetak Memoara spada u najljepse stranice napisana srpskim jezikom. Drevna metafora o kolu srece primjenjena je na prevratnicka vremena u istoriji Srbije i na autorovo ucesce u njima. Izvjesna vedrina i spokojstvo sto se osjecaju u navedenim rijecima prozimaju cijelo Protino pricanje. Davni dogadjaji izranjaju kao iz legende, obavijeni carima dalekog i neobicnog, skoro cudesnog. On pise kao da prica, kao da stalno ima pred sobom radoznala lica pazljivih slusalaca, kao da je okruzen svojom djecom kojoj je i namjenio knjigu. Prota se vrlo malo drzi hronologije dogadjaja, on cesto prica bez reda, na preskok, kako se cega sjeti. Autor je uvijek svjestan velicine onoga sto se desava i smisla ustanickih dogadjaja uzetih u cjelini.

Glavni dio casa: nastavnik razgovara sa ucenicima o procitanom tekstu. Da li ucenici znaju sta su MEMOARI ?
Memoari: prozno djelo u kojem autor pripovijeda svoje uspomene o proslim dogadjajima. Pripovijedanje je usmjereno na opisivanje istorijskih, drustvenih, politickih, kulturnih zbivanja u kojima je autor neposredno ucestvovao ili bio njihov svjedok. U pisanju memoara autori se sluze najrazlicitijom gradjom, te se pored svog sjecanja oslanjaju i na dnevnike, zapise, biografije, autobiografije, arhivsku gradju itd.
Nastavnik postavlja pitanja ucenicima:
1) Na osnovu procitanog odlomka, u kojem vremenu pisac pripovijeda ? Sta nam to govori ?
2) Sta je tema ovog odlomka ? Sta ucenici znaju o sjeci knezova ?
3) Zasto je Naum Focic Memed- aga sam odlucio posjeci knezove ?
4) Sta je Focic Memed- aga naveo kao razlog za hapsenje ? Sta je trazio da pusti knezove ?
5) Da li je njegova namjera otkrivena ? Ko je to ucinio ?
6) Kako se zarobljenici ponasaju ? Sta porucuju svojoj porodici i prijateljima ?
7) Sta je pripovjedac odlucio da uradi ?
8) Kako Aleksa Nenadovic reaguje na postupak svoga sina ? Sta mu porucuje ?
9) Koja je razlika izmedju Focic Memed- age i knezova ?
10) Kakvo je ponasanje Alekse Nenadovica ? Da li je bio svjestan svoje smrti ?
11) Kakvu smrt Aleksa Nenadovic ne zeli za sebe ?
12) Sta Aleksa Nenadovic porucuje Focic Memed- agi ? Zasto aga ne dozvoljava Aleksi Nenadovicu da govori pred narodom ?
13) Cega se Focic Memed- aga plasi ?
14) Turcizmi prisutni u tekstu (ucenici da pronadju rijeci). Otkud turcizmi danas u nasem jeziku ? Sta nam to govori ?

Zavrsni dio casa: razgovarati sa ucenicima, sta misle o procitanom tekstu ? Kako su prikazani Srbi a kako Turci ? Da li su Srbi danas potlacen narod, da li se istorija ponavlja ? Kako ?

*Prijedlog: ucenici da ponove: kada je bila Velika seoba, kada je bio Prvi srpski ustanak, ko je bio knez Milos, sta znaci sjeca knezova ?

Нема коментара:

Постави коментар