"Jablan" Petar Kocic (1877- 1916)
Zadatak casa:
1)OBRAZOVNI: Upoznavanje ucenika sa pripovjetkom Petra Kocica, odredjivanje teme i strukture djela
2)VASPITNI: Motivisanje ucenika za citanje pripovijetke
3) FUNKCIONALNI: Uocavanje psiholoskih i socialnih osobina u tekstu
Tok casa:
uvodni dio casa: U uvodnom djelu casa nastavnik treba da upozna ucenike sa likom i djelom Petra Kocica (porijeklo ovog pisca, njegova politicka aktivnost, kako se to odrazilo na njegova djela, Kocicev knjizevni rad, najpoznatija djela, koliko ucenici znaju o njima).
Glavni dio casa: Nastavnik razgovara sa ucenicima, koji je prvi utisak koji je pripovijetka ostavila na ucenike, da li im se dopala, da li je izazvala neka osjecanja i koja su to ?
Postavljajuci pitanja, nastavnik provjerava koliko su ucenici upoznati sa pripovjetkom:
1) Ko su glavni likovi u pripovijeci ?
2) Ko je Lujo, sta znaju o njemu ? Vazno je da nastavnik razgovor sa ucenicima usmjeri na lik Luje i da ucenici naprave njegov psiholoski portret.
) Kakav je Lujo ? Da li su opravdane njegove zelje i snovi ?
3) Nastavnik objasnjava ucenicima da je Kocic u ovo djelo unio epsko, lirsko i dramsko, da djelo ima dramsku strukturu i kao takvo, u tekstu se moze odrediti ekspozicija, kulminacija, rasplet. Da li ucenici znaju sta znace ovi pojmovi (ucenici treba da objasne). Ucenicima sa daje par minuta da odrede ekspoziciju, kulminaciju i rasplet a zatim se provjerava kako su zadatak uradili.
4) Ucenici treba da uoce koji su oblici pripovijedanja zastupljeni u tekstu. To su naracija (stvarni ili fiktivni cin izlaganja pomocu kojeg se predstavlja jedan dogadjaj ili vise zbivanja) i deskripcija (opisivanje, prikazivanje spoljasnjih karakteristika elemenata fikcionalnog svijeta). Ukoliko ucenici nisu upoznati sa ovim pojmovima iste im objasniti o napomenuti da za njih napisu biljeske.
5) Kao pripovijetka sa dramskom strukturom, ovde su prisutni staticni i dinamicni motivi. Ucenici treba da znaju kakvi su ovo motivi. Staticni motivi su najcesce opisi pejzaza. Dinamicni motivi mijenjaju situaciju i doprinose pomijeranju radnje. Ucenici treba da uoce ove motive u tekstu.
6) U ovoj pripovijeci, vazno je da se ucenicima skrene paznja na Kovicev jezik. Kakav je to jezik ? Da li je zvucan i slikovit ? Ucenici moraju naci odgovarajuce primjere da potvrde ovu teoriju.
Nakon sto su nasli odgovarajuce primjere, nastavnik razgovara sa ucenicima, da li Kocicev zvucan i slilovit izraz doprinosi tome da se tekst bolje shvati, da se likovi i priroda bolje upoznaju ?
7) Ucenicima se skrece paznja na Lujin govor. Da li je on specifican i na koji to nacin specifican (primjeri iz teksta) ? Da li Lujin nacin obracanja prema baku Jablanu pokazuje njegova osjecanja ?
8) Izdvojiti glagole iz teksta koji izrazavaju svjetlost, pokret, zvuk. Kako ti glagoli uticu na Kocicev jezik ? (ucenici rade zadatak nekoliko minuta a zatim diskutuju o resenju koje su pronasli)
Zavrsni dio casa: Nastavnik objasnjava ucenicima da ova pripovijetka nosi jednu poruku i da ima jasnu simboliku. Da li su ucenici uocili ko je simbol ove pripovijetke ?
Nastavnik prvo treba da provjeri koliko ucenici znaju o simbolu kao stilskoj figuri. *Simbol je stilska figura koja podrazumijeva upotrebu nekog znaka ili predmeta za oznacavanje drugog predmeta ili pojma ali tako da se nagovijesti sirok spektar znacenja i ideja.
Nastavnik trazi misljenja ucenika: sta simbolise Jablanova pobjeda ? Koju poruku nosi Lujina vjera u Jablana ? Da li je Lujo strahovao za svog prijatelja, koji dio u tekatu to pokazuje ? Da li se Jablan simbol srpskog naroda a Rudonja simbol okupatora, zasto ?
*Prijedlog: Ucenicima naglasiti da pripovijetku procitaju prije casa obrade, kako bi bili spremni za rad i razgovor o tekstu.
*Tip casa: obrada knjizevnog djela
*Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada
*Nastavne metode: metoda nastavnog razgovora, metoda usmenog izlaganja, metoda rada na tekstu
*Nastavna sredstva: tekst iz citanke
Dobro sam xe proveo
ОдговориИзбриши