петак, 30. септембар 2016.

"Pocetak bune protiv dahija" narodna epska pjesma (odlomci) (IX razred, priprema za cas)

Pocetak bune protiv dahija
epska narodna pjesma
(odlomci)

Zadatak casa: 
1)OBRAZOVNI: ucenici da ponove sta je to narodna knjizevnost, koje su njene osobine.
2)VASPITNI: ucenicima predstaviti lik i djelo Filipa Visnjica.
3) FUNKCIONALNI: ucenici treba da se upoznaju sa ovom narodnom epskom pjesmom, da uoce u njoj likove, simbole, pouku, da se zainteresuju za citanje narodne knjizevnosti.

Tok casa:
Uvodni dio casa: Nastavnik moze izabrati jednog ucenika da procita odlomak ove narodne epske pjesme. Nakon citanja pjesme, nastavnik prvo moze sa ucenicima ponoviti kakva je to narodna knjizevnost, zasto je ovo narodna epska pjesma, ko je najveci sakupljac narodnih pjesama u nasoj knjizevnosti, ko je bio Vuk Karadzic ?
Prije nego sto nastavnik sa ucenicima zapocne analizu pjesme, treba da im objasni ko je bio Filip Visnjic i da je Vuk Karadzic od njega cuo i zapisao ovu pjesmu. Kako se u Citankama nalazi tekst o Filipu Visnjicu koji je izdvojen iz Predgovora srpskim narodnim pjesmama. Nastavnik moze naglasiti ucenicima da jedino pjesme Filipa Visnjica Vuk nije prepravljao.

Glavni dio casa: nastavnik zapocinje analizu pjesme. U ovoj pjesmi se mogu naci brojni turcizmi, npr. zulum, buzdovan, globa, binjis, zeman, globa, kardas, kaduna, jatagan.... Nastavnik pita ucenike, da li znaju otkud brojni turcizmi u pjesmi ? Iz kog su jezika brojne pozajmljenice i tudjice ?
Da li su ucenici uocili, koji se likovi pominju u pjesmi ? Sta raja predstavlja u pjesmi, kakav lik. Raja je kolektivni lik; nastavnik moze objasniti pojam kolektivnog lika. Na sta se raja sprema ? Zasto se dize na ustanak ? Ucenici na ovo pitanje mogu da odgovore tako sto ce naci stihove u pjesmi koji o tome govore.
Koje prirodne pojave se spominju u pjesmi ? Na sta one ukazuju ? Zasto je pjesnik ovim pojavama dao natprirodna znacenja ? Cega su simbol ove pojave ? Nastavnik moze pitati ucenike kakva je to stilska figura simbol ? Ko posmatra te pojave ? Gdje se sastalo sedam dahija i sta oni cine ? Sta dahije vide u staklenoj tepsiji ? Kakva je to njihova sudbina ?
Sta nam pjesnik govori o Turcima, kakvi su oni ? Da li je sujevjerje bilo vazno tada ?
Od koga Turci treba da se cuvaju ? Ucenici na ovo pitanje mogu da odgovore tako sto ce naci stihove u pjesmi koji o tome govore.
Kakva sudbina prijeti Turcima ? Ucenici na ovo pitanje mogu da odgovore tako sto ce naci stihove u pjesmi koji o tome govore.
Ko je Bircanin Ilija ? Ko najvise strahuje od njega i zasto ? Kako o njemu govori Focic Memed- aga ? Sta porucuje Bircanin- Ilija Turcima ? Kakvo znacenje i koliku tezinu imaju njegove rijeci ?

Zavrsni dio casa: Nastavnik treba da skrene paznju ucenicima na stilsku figuru metonimiju ? Da li se ucenici sjecaju kakva je to stilska figura metonimija ? Nastavnik podsjeca ucenike da: metonimija oznacava zamjenu imena (pojmova) koja se zasniva na prenesenom znacenju ("kad ustane kuka i motika"). Ucenici treba da nadju ostale primjere za metonimiju u pjesmi.
Ucenici treba da odrede duzinu stiha u pjesmi. Da li znaju o kojoj vrsti stiha se radi ? Rijec je o epskom desetercu.
Nastavnik napominje ucenicima, da u pjesmi ima dosta rijeci iz narodnog jezika koje se danas vise ne koriste u knjizevnom jeziku, npr.: doso, vatase; ucenici treba da nadju ostale primjere u pjesmi. Nastavnik moze razgovarati sa ucenicima o tom narodnom govoru, da li se i danas neke od ovih rijeci mogu cuti u govoru ? Na sta nam to ukazuje ?
Da li su ucenici shvatili, umjesto kojih imenica su upotrijebljeni oblici kuka i motika ?

*Prijedlog: nastavnik moze naci audio zapis ove pjesme pa pustiti ucenicima.

Нема коментара:

Постави коментар