„Da
budeš velik“
Fernando Pessoa (1888- 1935)
Задаци часа
Образовни: Упознавање
ученика са дјелом
овог пјесника, са пјесмом „Да будеш велик“.
Васпитни: Мотивисање ученика за читање поезије и пјесама овог пјесника.
Функционални: Уочавање мотива, порука у пјесми, начин на који пјесник пише, шта
њима поручује.
Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута): Након уводног
поздрава, наставник говори ученицима да на данашњемчасу раде нову пјесму. Писац
ове пјесме је Fernando Passo а назив пјесме је „Да будеш велик“. Наставник на табли
пише наслов пјесме.
Наставник
ученицима говори нешто из биографије овог писца: Фернандо Песоа(1888-
1935) је био један од најзначајнијих португалских и један међу најзначајнијим
европским пјесницима.Његов
опус и биографија сасвим су јединствени у европском и свјетском књижевном наслијеђу, јер пише као
Алберто Каејро, Рикардо Реиш, Алваро де Кампуш и под правим именом Фернандо
Песоа. Ова имена се у његовом случају називају „хетероними“.Пјесников императив да „постане други“ и „буде
многострук као свемир“, испуниће чланови његове разгранате имагинарне породице
ближих и даљих духовних сродника, „хетеронима“ који имају разговијетне физиономије, карактер, поријекло,
биографију, у поједним случајевима и смрт.Иако је одрастао у Јужној Африци, где
је говорио енглески, тако да неке песме објављује прво на њему, а онда на
протугалском, Песоин живот као умјетника везан је за Лисабон и овај град је данас
незамислив без свог пјесника. Иако читав свој одрасли живот проводи,
као и Кафка и Кавафи, као чиновник, коресподент у трговачким пословима, тај
живот, по ријечима самог пјесника
је лажан, „онај где нас на крају стрпају у неки сандук“. Прави Песоин живот,
односно његови животи одвијали су се у сну, у поезији.Писао је сонете (наставник пита
ученике шта је сонет ? ) по угледу на Шекспира а своје пјесме објављивао у
часопису „Орфеј“. Критиковао је друге књижевнике који су хтјели да своју пјесму
обликују по стиху и форми. Вјеровао је да постоји нешто изнад нас, нешто више и
о томе је писао.
Главни дио часа (25 минута): Након што су се
ученици упознали са биографијом писца, наставник им чита пјесму. Како ученици
ову пјесму немају у читанкама, наставник им дијели листове са пјесмом како би
сви могли читати. Наставник прво чита пјесму:
DA BUDEŠ VELIK
Da budeš velik, budi cio: ništa svoje
ne pretjeruj, ne isključi.
Budi sav u svakoj stvari. Stavi ono što si
i u najmanje što činiš.
Tako nad svakim jezerom sav mjesec sjaji,
jerbo visoko živi.
Da budeš velik, budi cio: ništa svoje
ne pretjeruj, ne isključi.
Budi sav u svakoj stvari. Stavi ono što si
i u najmanje što činiš.
Tako nad svakim jezerom sav mjesec sjaji,
jerbo visoko živi.
Наставник говори ученицима да је ова пјесма епитаф. Наставник
пита ученике: да ли знају шта је епитаф ? Уколико ученици не знају шта је епитаф,
наставник им објашњава: да је то надгробни натпис, стих, пјесма написана
поводом нечије смрти.
Наставник пита ученике: да ли се ова пјесма може
протумачити као епитаф и како, коме је упућена ? Како су ученици схватили ову пјесму ? Која
осјећања је ова пјесма пробудила код ученика ?
Наставник са ученицима ради анализу пјесме. Ученици у
пјесми треба да одреде риму и дужину стиха, да пронађу глаголски облик који преовладава
у пјесми, да пронађу стилске фигуре у пјесми. Ученици решавају задатке и решења
пишу у свесци.
Завршни дио часа (10 минута): Након што су
урадили задатке, наставник прозива ученике да одговарају на питања. Ученици
коментаришу одговоре на питања.
Наставник пита
ученике: шта пјесник поручује овом пјесмом, да ли је њоме исказао своје ставове
и виђења ? Да ли су ученици разумјели поруку ?
Нема коментара:
Постави коментар