петак, 16. септембар 2016.

„Da budeš velik“ (Fernando Pessoa) (VII razred, priprema za cas)

„Da budeš velik“
Fernando Pessoa (1888- 1935)

Задаци часа

Образовни: Упознавање ученика са дјелом овог пјесника, са пјесмом „Да будеш велик“.

Васпитни: Мотивисање ученика за читање поезије и пјесама овог пјесника.

Функционални: Уочавање мотива, порука у пјесми, начин на који пјесник пише, шта њима поручује.

Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута): Након уводног поздрава, наставник говори ученицима да на данашњемчасу раде нову пјесму. Писац ове пјесме је Fernando Passo а назив пјесме је „Да будеш велик“. Наставник на табли пише наслов пјесме.
Наставник ученицима говори нешто из биографије овог писца: Фернандо Песоа(1888- 1935) је био један од најзначајнијих португалских и један међу најзначајнијим европским пјесницима.Његов опус и биографија сасвим су јединствени у европском и свјетском књижевном наслијеђу, јер пише као Алберто Каејро, Рикардо Реиш, Алваро де Кампуш и под правим именом Фернандо Песоа. Ова имена се у његовом случају називају „хетероними“.Пјесников императив да „постане други“ и „буде многострук као свемир“, испуниће чланови његове разгранате имагинарне породице ближих и даљих духовних сродника, „хетеронима“ који имају разговијетне физиономије, карактер, поријекло, биографију, у поједним случајевима и смрт.Иако је одрастао у Јужној Африци, где је говорио енглески, тако да неке песме објављује прво на њему, а онда на протугалском, Песоин живот као умјетника везан је за Лисабон и овај град је данас незамислив без свог пјесника. Иако читав свој одрасли живот проводи, као и Кафка и Кавафи, као чиновник, коресподент у трговачким пословима, тај живот, по ријечима самог пјесника је лажан, „онај где нас на крају стрпају у неки сандук“. Прави Песоин живот, односно његови животи одвијали су се у сну, у поезији.Писао је сонете (наставник пита ученике шта је сонет ? ) по угледу на Шекспира а своје пјесме објављивао у часопису „Орфеј“. Критиковао је друге књижевнике који су хтјели да своју пјесму обликују по стиху и форми. Вјеровао је да постоји нешто изнад нас, нешто више и о томе је писао.

Главни дио часа (25 минута): Након што су се ученици упознали са биографијом писца, наставник им чита пјесму. Како ученици ову пјесму немају у читанкама, наставник им дијели листове са пјесмом како би сви могли читати. Наставник прво чита пјесму:
DA BUDEŠ VELIK

Da budeš velik, budi cio: ništa svoje
ne pretjeruj, ne isključi.
Budi sav u svakoj stvari. Stavi ono što si
i u najmanje što činiš.
Tako nad svakim jezerom sav mjesec sjaji,
jerbo visoko živi.
Наставник говори ученицима да је ова пјесма епитаф. Наставник пита ученике: да ли знају шта је епитаф ? Уколико ученици не знају шта је епитаф, наставник им објашњава: да је то надгробни натпис, стих, пјесма написана поводом нечије смрти.
Наставник пита ученике: да ли се ова пјесма може протумачити као епитаф и како, коме је упућена ?  Како су ученици схватили ову пјесму ? Која осјећања је ова пјесма пробудила код ученика ?
Наставник са ученицима ради анализу пјесме. Ученици у пјесми треба да одреде риму и дужину стиха, да пронађу глаголски облик који преовладава у пјесми, да пронађу стилске фигуре у пјесми. Ученици решавају задатке и решења пишу у свесци.

Завршни дио часа (10 минута): Након што су урадили задатке, наставник прозива ученике да одговарају на питања. Ученици коментаришу одговоре на питања.
Наставник пита ученике: шта пјесник поручује овом пјесмом, да ли је њоме исказао своје ставове и виђења ? Да ли су ученици разумјели поруку ?

Нема коментара:

Постави коментар