Задацичаса
|
Образовни
|
Упознавањеученикасанаставном јединицом
из области граматике
|
Васпитни
|
Мотивисањеученикадасазнајунештовише о глаголском
придјеву трпном, како се гради, када и гдје се примјењује
|
|
Функционални
|
Мотивисањеучениказаистраживачкирад
|
Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног
дијела часа, наставник говори ученицима да на данашњем часу раде нови глаголски
облик а то је глаголски придјев трпни. Наслов наставне јединице наставник пише
на табли.
Наставник пита
ученике: да ли знају, да ли је ово лични или нелични глаголски облик ? Које то
неличне глаголске облике још знају ? Шта је карактеристика неличних глаголских
облика ?
Главни дио часа (30 минута)
Наставник пише
примјере на табли:
1.
Зидари
су зидали велику кућу.
2.
Велика
кућа је сазидана.
Наставник говори
ученицима да одреде субјекат и објекат у првој реченици. Да ли ученици знају
какав је субјекат ? (Активан) Ученици треба да одреде предикат и да одреде који
глаголски облик је у питању.
У другој
реченици ученици треба да одреде субјекат. Треба да одреде да ли је субјекат у
активу или пасиву.
Наставник говори
ученицима: да глаголски придјев трпни служи за творбу сложених глаголских
облика. Сви ови глаголски облици налазе се у трпном стању или пасиву. Наставник
даје примјере:
1.
Поклон
је купљен. (перфекат)
2.
Поклон
ће бити купљен. (футур први)
3.
Кад
поклон буде купљен, сазнаћеш. (футур други)
Наставник пита
ученике: да ли на основу пимјера могу закључити какав је глаголски облик глаголски
придјев трни ? Ученизи треба да знају да је овај глаголски облик безличан, има
посебне облике за сва три рода у једнини и множини. Може да се гради од
инфинитивне и презентске основе (наставник пита ученике: да ли знају како се
добијају ове основе ?) додавањем наставака:
·
-н,
-на, -но; -ни, -не, -на
·
-ен,
-ена, -ено; -ени, -ене, -ена
·
-т,
-та, -то; -ти, -те, -та
Наставник на
табли пише примјер:
1.
На
ногама су му лаковане чизмице.
Наставник пита
ученике: која је функија подвучене ријечи у реченици ? Ученици треба да знају
да је ова ријеч у функцији атрибута а на основу наставка треба да закључе да је
ово глаголски придјев трпни, што значи да глаголски придјев трпни може имати
службу атрибута или је дио сложених глаголских облика, има службу предиката,
што видимо из примјера:
2.
Кућа
је прегледана.
Ученици добијају
задатак да реченице у активу претворе у пасив и да одреде који, од понуђених
глагола, могу имати облик глаголског придјева трпног(задаци су подијељени на
наставним листићима).
1.
Пошумили
смо голет у планини.
Обрали смо вишње и малине.
Зарадили смо новац за екскурзију.
Скупљали смо стари папир.
2.
Који
од следећих глагола могу имати облик глаголског придјева трпног:
ЧУТИ, БРИНУТИ, ДОЧЕКАТИ, ЗАУЗЕТИ, МЈЕРИТИ, НАРУЧИТИ,
РАЧУНАТИ
Након што су
ученици урадили задатак, провјеравају се решења.
Завршни дио часа (5 минута)
На крају часа,
ученици провјеравају оно што су научили у току часа о глаголском придјеву
трпном. Наставник наводи ученике да они сами покушају смислити дефиницију, у
којој ће бити обухваћени сви важни подаци за овај глаголски облик. Наставник
напомиње ученицима да глаголски придјев трпни не може бити предикат у реченици
и да служи за грађење неких глаголских облика.
Нема коментара:
Постави коментар