„Моја отаџбина“
Алекса Шантић (1868- 1924)
Задацичаса
|
Образовни
|
Упознавање ученика са књижевним текстом,
упознавање са новом врстом књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Алексе Шантића
|
Васпитни
|
Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Алекси Шантићу
|
|
Функционални
|
Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије
|
Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног
поздрава, наставница пита ученике: ко је
Алекса Шантић ? Шта ученици знају о овом пјеснику ? Којем периоду у књижевности
припада овај пјесник ? Које Шантићеве пјесме ученици знају ? Да ли ученици
знају о чему је Алекса Шантић најчешће говорио у својим пјесмама ?
Главни дио часа (30 минута)
Наставник говори
ученицима да на данашњем часу говоре о пјесми „Моја отаџбина“, коју је
Алекса Шантић написао 1908. године.
Наставник пушта
ученицима пјесму на youtube-у:
https://www.youtube.com/watch?v=mjmPC_67ts0
Ову Шантићеву
пјесму рецитује глумац Воја Брајовић. Ученици треба пажљиво да слушају пјесму.
Након што су саслушали пјесму, наставник пита ученике: да ли су разумјели текст пјесме, какав утисак је на њих оставила ова
пјесма ? Која осјећања носи ова пјесма ? Пјесма одише родољубљем, јаким
осјећањима. Наставник пита ученике: да ли
је пјесник јасан у изражавању, какав је његов језик ?
Анализу пјесме
наставник започиње од прве строфе. Наставник пита ученике: у чије име пјесник говори ? Због кога плаче болно срце ? Наставник
објашњава ученицима да се истиче субјективно,
лирско ја. Пјесник у први план ставља своју тугу и бол, њега муче патње
његовог рода. Наставник пита ученике: да
ли се пјесник саосјећа са својим народом ? Колика је та бол и мука, да ли се
она кроз строфе повећава ? Која стилска фигура је ту употријебљена ? Градација. Какав је стилска фигура градација
?
Наставник пита
ученике: колика је пјесникова мука. У
којим стиховима то најбоље показује ? Друга строфа, трећи и четврти стих и
трећа строфа.
Наставник пита
ученике: шта пјесник исказује четвртом
строфом ? Колика је та љубав према отаџбини ?
Наставник питс
ученике: да ли су пјесникова туга и патња
искрене ? Да ли ученици могу осјетити ту његову тугу и бол, коју пјесник
преноси кроз стихове ? Да ли је бол, о којој пјесник пјева, само његова ? Која
строфа показује да је пјесникова бол, бол цијелог његовог народа ? Ријеч је
о трећој строфи.
Наставник пита
ученике: који је основни мотив ове пјесме
? Која осјећања и какво расположење преовладава у пјесми ? Да ли наслов ове
пјесме има симболично значење ? Колико пјесма има строфа, у којој форми су
строфе написане ? Имамо два катрена и двије терцине. Наставник пита ученике:
да ли је пјесник са намјером написао
пјесму у два катрена и двије терцине ? У катренима су назначени основни
мотиви, расположења и осјећања. У терцинама се са појединачног прелази на
опште. Ученици треба да одреде: дужину
стиха и риму која је заступљена. Ученици треба да пронађу: стилске фигуре и епитете.
Завршни дио часа (5 минута)
Наставник пита
ученике: која је порука ове пјесме ? У
којој строфи имамо разрешење и у којој строфи је дата поента пјесме ? Шта
пјесник жели да каже овим стиховима у четвртој строфи ?
Наставник пита
ученике: да ли се јединка и род изједначавају
у болу и патњи ? Да ли је пјесник на прави начин исказао своју љубав према
отаџбини и свом народу ?
Нема коментара:
Постави коментар