четвртак, 22. септембар 2016.

„Моја отаџбина“ (Алекса Шантић) (6 разред, Припрема за час)

„Моја отаџбина“

Алекса Шантић (1868- 1924)



Задацичаса
Образовни

Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Алексе Шантића
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Алекси Шантићу
Функционални

Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије
















Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног поздрава, наставница пита ученике: ко је Алекса Шантић ? Шта ученици знају о овом пјеснику ? Којем периоду у књижевности припада овај пјесник ? Које Шантићеве пјесме ученици знају ? Да ли ученици знају о чему је Алекса Шантић најчешће говорио у својим пјесмама ?

Главни дио часа (30 минута)
Наставник говори ученицима да на данашњем часу говоре о пјесми „Моја отаџбина“, коју је Алекса Шантић написао 1908. године.
Наставник пушта ученицима пјесму на youtube-у:
https://www.youtube.com/watch?v=mjmPC_67ts0
Ову Шантићеву пјесму рецитује глумац Воја Брајовић. Ученици треба пажљиво да слушају пјесму. Након што су саслушали пјесму, наставник пита ученике: да ли су разумјели текст пјесме, какав утисак је на њих оставила ова пјесма ? Која осјећања носи ова пјесма ? Пјесма одише родољубљем, јаким осјећањима. Наставник пита ученике: да ли је пјесник јасан у изражавању, какав је његов језик ?
Анализу пјесме наставник започиње од прве строфе. Наставник пита ученике: у чије име пјесник говори ? Због кога плаче болно срце ? Наставник објашњава ученицима да се истиче субјективно, лирско ја. Пјесник у први план ставља своју тугу и бол, њега муче патње његовог рода. Наставник пита ученике: да ли се пјесник саосјећа са својим народом ? Колика је та бол и мука, да ли се она кроз строфе повећава ? Која стилска фигура је ту употријебљена ? Градација. Какав је стилска фигура градација ?
Наставник пита ученике: колика је пјесникова мука. У којим стиховима то најбоље показује ? Друга строфа, трећи и четврти стих и трећа строфа.
Наставник пита ученике: шта пјесник исказује четвртом строфом ? Колика је та љубав према отаџбини ?
Наставник питс ученике: да ли су пјесникова туга и патња искрене ? Да ли ученици могу осјетити ту његову тугу и бол, коју пјесник преноси кроз стихове ? Да ли је бол, о којој пјесник пјева, само његова ? Која строфа показује да је пјесникова бол, бол цијелог његовог народа ? Ријеч је о трећој строфи.
Наставник пита ученике: који је основни мотив ове пјесме ? Која осјећања и какво расположење преовладава у пјесми ? Да ли наслов ове пјесме има симболично значење ? Колико пјесма има строфа, у којој форми су строфе написане ? Имамо два катрена и двије терцине. Наставник пита ученике: да ли је пјесник са намјером написао пјесму у два катрена и двије терцине ? У катренима су назначени основни мотиви, расположења и осјећања. У терцинама се са појединачног прелази на опште. Ученици треба да одреде: дужину стиха и риму која је заступљена. Ученици треба да пронађу: стилске фигуре и епитете.

Завршни дио часа (5 минута)
Наставник пита ученике: која је порука ове пјесме ? У којој строфи имамо разрешење и у којој строфи је дата поента пјесме ? Шта пјесник жели да каже овим стиховима у четвртој строфи ?
Наставник пита ученике: да ли се јединка и род изједначавају у болу и патњи ? Да ли је пјесник на прави начин исказао своју љубав према отаџбини и свом народу ?


Нема коментара:

Постави коментар