„Громово ђуле“
Скендер
Куленовић (1910- 1978)
Задаци
часа
|
Образовни
|
Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом
књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Скендера Куленовића
|
Васпитни
|
Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Скендеру Куленовићу,
његовим дјелима, да се заинтересују за читање негових дјела
|
|
Функционални
|
Мотивисање ученика за истраживачки рад, да открију основну поруку и поуку овог
дјела
|
Ток часа:
Уводни дио часа (5 минута)
Након уводног
поздрава, наставница говори ученицима да је данашњи час предвиђен за лектиру.
То је дјело Скендера Куленовића, „Громово ђуле“, сачињено од низа
приповиједака. Наставница пита ученике да ли знају нешто о Скендеру Куленовићу,
а затим даје неке његове основне биографске податке.
Главни дио часа (30 минута)
Ученици задатак
раде у пару, Сваки пар добија једну приповијетку и питања везана за ту
приповијетку. Ученици имају довољно времена да приповијетку прочитају и
одговоре на питања. Сваки пар има свога представника који ће изложити одговоре
на постављена питања за приповијетку коју је пар добио.
·
„Влас
у кули“
1.
Чија
је то кула ?
2.
Ко
је становао у кули ?
3.
Шта
се десило кули ?
4.
Шта
се послије причало о кули ?
5.
Шта
је приповједач наумио да учини у кули, ко му је у томе помогао, шта се послије
десило ?
6.
Да
ли је приповједач наставио долазити у кулу ?
7.
Да
ли је изгубио наду да ће ту пронаћи нешто од предстојникове кћерке ?
·
„Абез“
1.
Шта
се десило у дједовим сјенокосима ?
2.
Шта
се у селу причало за провалију у земљи ?
3.
Да
ли је приповједач авантуриста, да ли је желио да истражи провалију и како ?
4.
Шта
се десило када је ушао у провалију ?
5.
Како
је приповједач показао своје јунаштво ?
6.
Какву
забуну је изазвао његов скок у абез ?
7.
Како
су реаговали његов отац и мајка ?
·
„Нису
дошли они прави“
1.
Шта
је обдуља ?
2.
Ко
су Крајшници ?
3.
Зашто
су Крајшници дошли ?
4.
Како
сељани описују њихове коње и бињеџије ?
5.
О
којем јунаку прича приповједач, како се пореди са њим ?
6.
Како
је протекла трка ?
7.
О
чему приповједач размишља ?
·
„Јасен“
1.
Гдје
се налази јасен ?
2.
Како
приповједач говори о јасену ?
3.
Ко
се могао пењати на јасен ?
4.
Шта
су дјечаци правили од јасенових грана ?
5.
Како
су правили трубе ?
6.
Шта
су дјечаци радили са трубама ?
7.
Шта
се десило са јасеном ?
·
„Вршњаци“
1.
Ко
су били Феризовићи ?
2.
Шта
је приповједач волио да ради са Феризовићима ?
3.
Какву
борбу су посматрали ?
4.
О
чему је приповједач размишљао гледајући Феризовиће ?
·
„Добри
мој хоџа“
1.
Шта
је то мектеб ?
2.
Ко
је Хусеин- ефендија ?
3.
Шта
се десило једном, послије наставе и како су дјечаци реаговали када су видјели
Хусеин- ефендију ?
4.
Шта
се десило сутрадан у школи ?
5.
Шта
је било са приповједачем ?
6.
Да
ли су дјечаци поштовали Хусеин- ефендију ?
7.
Шта
је то што су сви научили од њега ?
·
„Мед
и коприве“
1.
Ко
је Хашија ?
2.
Шта
се десило када је приповједач отишао по мед ?
3.
Зашто
се осјећао као издајник ?
4.
Шта
је све чинио да изађе напоље, зашто је толико желио да изађе ?
5.
Да
ли је успио искочити из оставе ?
6.
Шта
се десило сутрадан ?
7.
Да
ли је приповједач извукао поуку из ове његове авантуре ?
·
„Језеро“
1.
Како
је приповједачево родно мјесто добило име ?
2.
Шта
се десило са Језером ?
3.
За
чим су дјечаци жалили ?
4.
Шта
је приповједача мучило ?
5.
Шта
је одлучио ?
6.
Шта
се десило када је наишао приповједачев отац, Салих- бег ?
7.
Шта
је био разлог његове љутње ?
·
„Мој
брат“
1.
Какво
је то „дјечије сијело“ ?
2.
Како
је изгледало то сијело ?
3.
Шта
је јација ?
4.
Шта
се десило у току молитве ?
5.
Какву
вијест је сутрадан стрина јавила дјеци ?
6.
Како
је приповједач реаговао када је угледао брата ?
7.
Какав
је био његов брат ?
·
„Још
само бос“
1.
Зашто
је приповједач пошао са оцем у Загреб ?
2.
Како
му је било код зубара ?
3.
Како
су их посматрала загребачка дјеца ?
4.
Шта
је приповједач молио оца да му купи ?
5.
Како
је реаговао када га је отац одвео да виде слике а како се осјећао у позоришту,
гдје му се допало ?
6.
Шта
је видио када су се попели на Катедралу ?
7.
Којег
догађаја из Загреба се приповједач нерадо сјећа ?
·
„Громово
ђуле“
1.
По
чему је позната касаба ?
2.
Гдје
се касаба налази ?
3.
Како
су приповједач и његова мајка провели олујни дан ?
4.
Шта
је мајка тражила на мјесту гдје је гром ударио ?
5.
Зашто
је то тражила ?
6.
Да
ли је приповједач повјеровао у громово ђуле ?
·
„Јесам
ли видио звијезду репатицу“
1.
Гдје
је записано да је виђена звијезда репатица ?
2.
Како
су стари причали о тој звијезди ?
3.
Шта
је приповједач сањао ?
4.
Шта
је слутила звијезда репатица ?
5.
Шта
се пита приповједач ?
Ученици раде задатак. Уколико постоји нека недоумица,
ученици могу да питају наставницу за помоћ. Наставница даје довољно времена
ученицима за рад а затим ученици читају како су одговорили на питања.
Завршни дио часа (10 минута)
Након што су се
ученици упознали са приповијеткама Скендера Куленовића, наставница пита ученике
да ли су уочили о којем времену писац приповједа ? Који су основни мотиви ових
приповједака ? Ко су главни ликови његових приповједака ? Да ли има празновјерја
у овим приповијеткама ? Да ли постоји нека поука у овим приповијеткама ?
Нема коментара:
Постави коментар