недеља, 18. септембар 2016.

„Опомена“ (Антун Бранко Шимић) (9 разред, Припрема за час)

„Опомена“

Антун Бранко Шимић (1898- 1925)


Задаци часа
Образовни

Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Антуна Бранка Шимића
Васпитни

Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Антуну Бранку Шимићу
Функционални

Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије
















Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног поздрава, наставница на табли пише тему данашњег часа а то је пјесма „Опомена“ од Антуна Бранка Шимића. Наставница пита ученике: да ли су чули за овог пјесника, шта знају о Антуну Бранку Шимићу. Наставница говори ученицима: да је ово хрватски пјесник који припада периоду експресионизма. Наставница говори ученицима основне одлике експресионизма и наводи неке основне податке из биографије овог пјесника.
Наставница пушта ученицима видео- презентацију како би ученици чули пјесму.

Главни дио часа (30 минута)
Након што су ученици чули пјесму, наставница пита ученике: да ли им се пјесма допала ? Шта је то што су прво уочили у пјесми ?
Наставница, заједно са ученицима, ради анализу пјесме:
1.      Ученици треба да одреде врсту стиха. Стих је слободан.
2.      Колико има строфа ? Четири строфе са по три стиха, без интерпункције.
3. Да ли је смисао и доживљај пјесме постигнут управо тиме што нема интерпункцијских знакова ? Непостојање интерпункције је сугестија ка слободном, неспутаном, помало неодређеном, личном доживљају.
4.      Одредити књижевни род и врсту. Рефлексивна, мисаона поезија.
5.      Како пјесник изражава осјећања ? Шта жели да достигне ? Шта поручује овом пјесмом ? Смјењују се осјећања судбоносног, егзистенцијално пресудног, значајног. Жели се постићи метафизичка узвишеност. Треба напистити материјално а достићи духовно, теолошко стање.
6.      Шта значи појам- теолошко ? Дословно, наука о Богу.
7.      Помињу се звијезде, какво је њихово значење ? Егзалтирана симболика звијезда. Звијезде су симбол духовног, бескрајног и вјечног, човјек треба да тежи да се уздигне до звијезда.
8.    Шта у задњој строфи звијезде симболизују ? Звијезде су синтеза животног смисла и божанске вјечности.
9.      Да ли је пјесник опширан у казивању ? Пјеснички израз је оскудан, без стилских украса, директан и једноставан.
10.  У свакој строфи се јављају опкорачења, она нам дају осјећај неспутаности из стиха у стих.
11.  Које епитете пјесник користи у пјесми ?
12.  У задњој строфи имамо једну стилску фигуру. Која је то стилска фигура ? Контраст; прах, који има и симболично значење, је контраст звијездама, треба да се ослободимо земаљског и материјалног и да достигнемо духовно и небеско, да достигнемо звијезде.
13.  У првој строфи пјесник користи вокатив, јер се обаћа. Коме се пјесник обраћа ? Обраћа се сваком човјеку, човјечанству.
14.  Зашто пјесник, ипак, употребљава узвичник на крају строфа ? То је пјеснички крик, који треба да буде упозорење сваком човјеку да се ослободи материјалног.
15. Који глаголски облици су употријебљени у пјесми ? Императив и презент. Императив је за упозорење које пјесник упућује људима, жели да им се обрати.
16.  Какав је ритам пјесме ? Да ли је смирен и лаган ? Ритам пјесме је изразито експресиван, напет, као да се све жели рећи у једном даху.
17. Шта је пјесник желио постићи овом пјесмом ? Желио је да открије тајну вјечности и постојања, да пређе границу земаљског и духовног, да открије себи и другима тајне божанског и небеског. Желио је да допре до човјека, његових мисли, да човјеку открије његове вриједности и смисао постојања.
18.  Шта ова пјесма жели да постигне код читалаца ? Пјесма је пуна снажних емоција у виду упозорења, да човјек обогати свој живот духовним вриједностима.
19.  Које би то духовне вриједности биле ? Љубав, доброта, истина.

Завршни дио часа (5 минута)
У завршном дијелу часа, наставница жели да чује утиске ученика о овој пјесми.
1.    Да ли човјек треба да жали за земаљским животом ?
2. Чему сваки човјек треба да тежи ?Треба да тежи звијездама, небеском и божанском, звјезданом своду.
3.      Да ли је пјесник све то постигао овом пјесмом ?
4.      Да ли ова пјесма допире до срца и душе сваког човјека ?
5.      Која је осјећања ова пјесма изазвала код ученика ?




Нема коментара:

Постави коментар