„Опомена“
Антун Бранко Шимић (1898- 1925)
Задаци
часа
|
Образовни
|
Упознавање ученика са књижевним текстом, упознавање са новом врстом
књижевног текста, упознавање са животом и дјелом Антуна Бранка Шимића
|
Васпитни
|
Мотивисање ученика да сазнају нешто ново о Антуну Бранку Шимићу
|
|
Функционални
|
Мотивисање ученика за истраживачки рад, за читање поезије
|
Ток часа:
Уводни дио часа (10 минута)
Након уводног
поздрава, наставница на табли пише тему данашњег часа а то је пјесма „Опомена“ од
Антуна Бранка Шимића. Наставница пита ученике: да ли су чули за овог пјесника,
шта знају о Антуну Бранку Шимићу. Наставница говори ученицима: да је ово
хрватски пјесник који припада периоду експресионизма. Наставница говори
ученицима основне одлике експресионизма и наводи неке основне податке из
биографије овог пјесника.
Наставница пушта
ученицима видео- презентацију како би ученици чули пјесму.
Главни дио часа (30 минута)
Након што су
ученици чули пјесму, наставница пита ученике: да ли им се пјесма допала ? Шта
је то што су прво уочили у пјесми ?
Наставница,
заједно са ученицима, ради анализу пјесме:
1.
Ученици
треба да одреде врсту стиха. Стих је слободан.
2.
Колико
има строфа ? Четири строфе са по три стиха, без интерпункције.
3. Да
ли је смисао и доживљај пјесме постигнут управо тиме што нема интерпункцијских
знакова ? Непостојање интерпункције је сугестија ка слободном, неспутаном,
помало неодређеном, личном доживљају.
4.
Одредити
књижевни род и врсту. Рефлексивна, мисаона поезија.
5.
Како
пјесник изражава осјећања ? Шта жели да достигне ? Шта поручује овом пјесмом ? Смјењују
се осјећања судбоносног, егзистенцијално пресудног, значајног. Жели се постићи
метафизичка узвишеност. Треба напистити материјално а достићи духовно, теолошко
стање.
6.
Шта
значи појам- теолошко ? Дословно, наука о Богу.
7.
Помињу
се звијезде, какво је њихово значење ? Егзалтирана симболика звијезда. Звијезде
су симбол духовног, бескрајног и вјечног, човјек треба да тежи да се уздигне до
звијезда.
8. Шта
у задњој строфи звијезде симболизују ? Звијезде су синтеза животног смисла и
божанске вјечности.
9.
Да
ли је пјесник опширан у казивању ? Пјеснички израз је оскудан, без стилских
украса, директан и једноставан.
10. У свакој строфи се јављају опкорачења, она нам дају
осјећај неспутаности из стиха у стих.
11. Које епитете пјесник користи у пјесми ?
12. У задњој строфи имамо једну стилску фигуру. Која је то
стилска фигура ? Контраст; прах, који има и симболично значење, је контраст
звијездама, треба да се ослободимо земаљског и материјалног и да достигнемо
духовно и небеско, да достигнемо звијезде.
13. У првој строфи пјесник користи вокатив, јер се обаћа.
Коме се пјесник обраћа ? Обраћа се сваком човјеку, човјечанству.
14. Зашто пјесник, ипак, употребљава узвичник на крају
строфа ? То је пјеснички крик, који треба да буде упозорење сваком човјеку да
се ослободи материјалног.
15. Који глаголски облици су употријебљени у пјесми ? Императив
и презент. Императив је за упозорење које пјесник упућује људима, жели да им се
обрати.
16. Какав је ритам пјесме ? Да ли је смирен и лаган ? Ритам
пјесме је изразито експресиван, напет, као да се све жели рећи у једном даху.
17. Шта је пјесник желио постићи овом пјесмом ? Желио је
да открије тајну вјечности и постојања, да пређе границу земаљског и духовног,
да открије себи и другима тајне божанског и небеског. Желио је да допре до
човјека, његових мисли, да човјеку открије његове вриједности и смисао
постојања.
18. Шта ова пјесма жели да постигне код читалаца ? Пјесма
је пуна снажних емоција у виду упозорења, да човјек обогати свој живот духовним
вриједностима.
19. Које би то духовне вриједности биле ? Љубав, доброта,
истина.
Завршни дио часа (5 минута)
У завршном дијелу
часа, наставница жели да чује утиске ученика о овој пјесми.
1. Да
ли човјек треба да жали за земаљским животом ?
2. Чему
сваки човјек треба да тежи ?Треба да тежи звијездама, небеском и божанском,
звјезданом своду.
3.
Да
ли је пјесник све то постигао овом пјесмом ?
4.
Да
ли ова пјесма допире до срца и душе сваког човјека ?
5.
Која
је осјећања ова пјесма изазвала код ученика ?
Нема коментара:
Постави коментар